Slag-Town Slays FEST er tilbage! Få passet katten, gro håret ud og læg nakken i blød 🤘🏻
Du skal nemlig til maraton. Bare rolig, ikke sådan et man løber, men et heavy et af slagsen…
D. 27. april byder nemlig på hele 8(!) bands, når Slag-Town Slays vender tilbage med kæmpe fest!
SLAG-TOWN SLAYS FEST – d. 27. april 2024
Same procedure as last april… 8 metal-bands og gode bartilbud til en gennemsmadrende fed dag!
Hold øje med vores facebook side Slag-Town Slays, der vil vi løbende poste information om eventet.
LINE-UP:
- HATE (PL)
- Keep of Kalessin (NO)
- ORM
- Afsky
- The Arcane Order
- Horned Almighty
- Lotan
- Afdød
HATE:
Ingen kombinerer død og black metal helt som Polens ‘Hate’. Med urokkelig ondskab og en følelse af atmosfære, der er unik for bandet, rykker de på Rugia, deres tolvte fuldlængde, grænserne for deres håndværk endnu længere: “Det stod klart for mig, at det skulle bygge videre på og udvikle sig fra vores tidligere plade ‘Auric Gates Of Veles’ (2019) både musikalsk og tekstmæssigt. Hver Hate-plade står dog som en separat rejse, og aldrig to gange til det samme sted. Du ved aldrig præcis, hvor det vil føre dig”, fastslår vokalist/guitarist ATF Sinner, som har ledet bandet siden 1991.
Frisk blod i bandets lineup var også med til at bidrage til Rugias unikke lyd. Pavulon (trommer), som havde spillet med bandet siden 2014, blev tvunget til at træde ud af bandet på grund af alvorlige helbredsproblemer. Bandet trykkede på Nar-Sil (Neolith, Virgin Snatch, Embrional) for at tage hans plads: “At arbejde med en ny trommeslager denne gang var en fascinerende oplevelse for mig. Nar-Sils teknik og tilstedeværelse er ret anderledes end Pavulons, og det kommer helt sikkert på tværs. Jeg tror, vi formåede at konstruere et forfriskende nyt kapitel til vores diskografi, der komponerede ni virkelig skumle angreb af rent raseri.”
Bandet valgte igen at lave albummet i Hertz Recording Studio i Polen, og det blev indspillet, mixet og masteret af Wiesłaski Brothers (Behemoth, Decapitated). Alt blev lagt ned over omkring to til tre uger, hvor mangeårige samarbejdspartner Michał Staczkun leverede de ambiente elementer i bandets lyd. Den eneste kamp opstod på blandingsstadiet, hvor pladens sidste karakter dukker op: ”Her stødte vi på mange problemer, også modstridende visioner. Producerne havde deres egen idé til den overordnede lyd, som afveg fra det, jeg havde i tankerne, så vi prøvede at finde et godt kompromis, og det tog os et par måneder.”
I betragtning af hvor stærkt pladens personlighed skinner igennem, er det sikkert at sige, at det opnåede kompromis bestemt var i dens bedste interesse, idet den måske stod som den bedst lydende plade i bandets lange karriere. Hate fejrer også tredive års aktivitet med Rugia, og Sinner bekræfter, at han er lige så drevet som altid:
“Jamen, ilden brænder stadig! Jeg er stolt af, at jeg har bygget et band med så stærk energi, som har holdt i lang tid på trods af adskillige lineup-ændringer og forhindringer på vores måde. Vi er her stadig, og vi skaber med stadigt voksende bevidsthed og dedikation. Energien taler gennem os. Helt ærligt, jeg tænker på bandet som noget meget større og mere dybtgående end de individuelle mennesker, der er involveret i det over en given periode. Jeg tror på, at vi skaber en kanal for energier, der overgår os.”
Keep Of Kalessin:
Keep of Kalessin opstod tilbage i 1994, under navnet Ildskjaer, ved hånden af Ghash og Obsidian C., senere sammen med Vyl og Warach. Bandets voldelige, men mørke og episke black metal samt de noget mystiske tekster, er inspireret af fantasiværket af den amerikanske forfatter U. Le Guin ‘The Earthsea Quartet’. Med dette koncept i tankerne, fyrene indspillede den første demo ‘Skygger av Sorg’ i efteråret 1996, selvom flere problemer med at finde et ordentligt øvelokale gjorde denne opgave ret vanskelig, og faktisk resulterede manglen på øvelse i en stram optræden på båndet og en deraf følgende begrænset spredning af det. Kun omkring ti labels og magasiner modtog det, og responsen var overraskende positiv, hvilket prydede bandet med en kontrakt fra Italiens Avantgarde Music.
Debutalbummet ‘Through Times Of War’ blev indspillet i sommeren 1997 i Brygga-studierne, Trondheim og præsenterede bandet for en krystalklar, men alligevel tung produktion på noget øresprængende musik, som ofte er blevet sammenlignet med Mayhems opus ‘The mysteriis’ . Et par år senere, efter nogle ret vellykkede koncerter spillet rundt i Norge sammen med Bloodthorn, vendte kvartetten tilbage med ‘Agnen. En rejse gennem mørket, igen indspillet i det meget værdsatte Brygga-studie. Med dette andet album tog bandet faktisk meget afstand fra den nu trendy norske black metal-stil, og hentede påvirkninger fra Thrash- og Death-metalgenrerne og etablerede dermed en ret svensk orienteret lyd. Men fyrene glemte ikke deres rødder, og derfor deltog de i det længe ventede Mayhem-hyldestalbum, som Avantgarde selv udgav. Deres enestående fortolkning af ‘Buried by Time and Dust’ satte dem helt derop med folk som Emperor, Gorgoroth, Dark Funeral, for blot at nævne nogle af topklasse-bands, dukkede også op på dette ambitiøse projekt.
I år 2000 splittede besætningen sig på grund af personlige årsager, men guitaristen og sangskriveren Obsidian C. ville ikke lade det stoppe ham. Han fortsatte med at lave Kalessin-stil musik og udviklede sin egen stil endnu mere. Denne ultrahurtige, brutale og alligevel melodiske stil havde brug for en trommeslager, men i den lille by Trondheim var han ikke i stand til at finde en, der kunne følge med hans riff. Der skulle gå næsten tre år, og så blev han tilbudt jobbet i Satyricon, efter at han havde prøvet og spillet røven af omkring 30 andre guitarister fra hele verden, der havde søgt jobbet. Så snart han var en del af Satyricon var han også i kontakt med en af black metals hurtigste og mest brutale trommeslagere, Frost!
Frost hørte det nye Keep Of Kalessin-materiale og sagde straks ja, da Obsidian C. bad ham om at tromme på sin nye EP. At turnere med Satyricon gjorde det også muligt for Obsidian C. at rekruttere den legendariske Attila Csihar, der stod for vokalen på Mayhems ‘De Mysteriis dom Sathanas’. Det tredelte line-up indspillede “Reclaim” EP’en, udgivet i 2004 og satte bandet ind i elite black metal-scenen i Norge, men på grund af afstanden mellem Frost, Attila og Obsidian C. kunne denne line-up ikke holde. Obsidian C. er fast besluttet på at bringe Keep Of Kalessin til masserne og har set, at liveoptrædener er en nødvendighed for at gøre det. Han har slået sig sammen med den tidlige Kalessin-trommeslager Vyl og fundet en perfekt afløser for Attila såvel som en ny bassist.
ORM:
ORMs popularitet i det danske metalmiljø er ikke til at tage fejl af, og deres tidligere udgivelser; albummet ‘Ir’ fra 2019 og EP’en ’Mit Blod’ fra 2020, er blevet skamrost af anmeldere fra blandt andet Politiken, Information og GAFFA. Musikalsk bliver man blæst omkuld af ORMs omskiftelige og dragende univers, hvor mytiske fortællinger om menneske og natur går i symbiose med storslået, melodisk og samtidigt rå og direkte black metal.
Efter udgivelsen af 2019-mesterværket ‘Ir’ og EP’en ‘Mit Blod stod det metalliske 2020 i ORMs tegn. Pandemien gjorde dog, at bandet måtte aflyse alle sine koncerter dette år, bortset fra to udsolgte pandemi-regulerede oktober-koncerter i Pumpehuset, København. En af de aflyste shows var på ORMs fødeø Bornholm, hvor bandet planlagde en afslutning af ‘Ir-cyklussen med en stort anlagt koncert på Rønne Theater d. 10 oktober 2020 med inddragelse af andre musikere, scenekunstnere og ekstraordinære visuelle elementer. På trods af aflysningen valgte ORM at tage til øen i dagene omkring koncerten for at optage en liveudgave af ‘Mit Blod’ uden publikum på teatret. Live-optagelsen fra Danmarks ældste fungerende teater garneres yderligere med smukke optagelser fra Bornholms landskaber, der således indrammer ORMs nære forhold til øens historie, sagn og natur på konkret vis.
Afsky:
Ligbæreren og hans hær
”Afskys musik det modsatte af jordnært, da lyden fra kvartetten føles som et massivt stormvejr, der indtager staden. Man bliver indhyllet af melankoli og sorg, og man får helt ondt af frontmand Ole Luk, der lever sig så meget ind i musikken, at også han fremstår sorgfuld. Man bliver ked af at høre Afsky på den helt rigtige måde. Afsky giver aflad for den følelse, man kan få i kroppen, når den sorte hund kommer på besøg. Dét er for denne anmelder indbegrebet af black metal” – anmeldelse af Afsky’s koncert på Loppen, Christiania (19.09.2019)
Afsky, er Ole Luk’s soloprojekt (også frontmand i Solbrud og Heltekvad), som tager udgangspunkt i traditionel black metal, blandet med elementer fra folkemusik og doom samt en blanding af vildskab og melankoli.
Afsky så dagens lys tilbage i efteråret 2015, hvor første udspil, en EP på 3 numre blev selv-udgivet digitalt og senere på cd. Foråret senere fulgte en single med musikvideo til, som senere blev genudgivet på EP’en i vinyludgave af tyske Vendetta Records. Afskys første fuldlængde ”Sorg” blev udgivet i 2017 på ligeledes Vendetta Records; hvor Afskys plade ”Ofte jeg drømmer mig død” også er udgivet.
Selvom bandet i begyndelsen ikke var tiltænkt at skulle være et liveprojekt, har Afsky alligevel endt med at spille koncerter i hele Europa og med navne som Endstille, Auda, Moonsorrow, Winterfylleth, mf. . Senest på europa-tour i 2019 med canadiske Spectral
Wound fra Montréal.
Med sig har Ole Luk forskelige musikere fra den danske metal scene, og ikke altid den samme besætning. På trommer Martin Haumann (Mother of All, Final Hour, Essence mf), Simon Frenning (Morild), Dennis Stockmar (Hydra), på guitar Simon Skotte (Sunken), Christian Friis (Serpents Lair, Gestapolis), Rasmus Ejlersen (Udånde, Hexis) Ligeledes har der været gæsteoptrædener fra bl.a. Myrkur og Troels Duehold fra Asynje og Huldre.
The Arcane Order:
Det danske ekstrem metal-band THE ARCANE ORDER blev startet af guitarist og komponist Flemming C. Lund (Invocator, Autumn Leaves, Temple of Scorn) i 00’erne med det mål at skrive episk og melodisk ekstrem-metal, der rykkede grænserne for, hvad metal kunne være og udtrykke. Bandet blev herefter signet til Metal Blade, der udsendte ‘The Machinery of Oblivion’ (2006) og ‘In the Wake of Collisions’ (2008), og efter en længere udgivelses-pause udkom tredje album “Cult of None” på tyske Massacre Records (2015). Undervejs spillede THE ARCANE ORDER en række profilerede hjemlige shows, og bandet har gang på gang vist sig som et af Danmarks mest spændende metal-orkestre.
I løbet af karrieren har THE ARCANE ORDER været udfordret af line-up ændringer, men er fortløbende vendt tilbage i en styrket form med kunstnerisk vilje og vision. I 2017 blev Bastian Thusgaard (Soilwork) bandets nye trommeslager og slog dermed følge med Lund og langtids-medlem og guitarist Kasper Kirkegaard (HateSphere). I 2019 begyndte arbejdet med album fire, men processen skulle blive udfordret af både udskiftning af medlemmer og en pandemi og kom i alt til at tage tre år. I den sidste indspilnings-fase fik bandet endelig en ny forsanger i form af Kim Song Sternkopf (Møl), og med bassist Anders Frodo S. Mikkelsens indtræden i 2022 blev bandets nuværende lineup komplet.
Horned Almighty:
Horned Almighty blev skabt af Hellpig og S. i starten af 2002, som begge har været aktive i den ekstreme metal undergrund siden de tidlige halvfemsere (I bands som Exmortem, Koldborn, Lustration mm.). De startede dette beskidte ækle bæst, kastet op fra Helvedes kloakker, som en duo. Først tiltænkt som et sideprojekt, blev Horned Almighty siden hen hurtigt første prioritet og kort tid efter indspilningen af et primitivt demo, blev tronen bag trommerne indtaget af Harm.
Siden den uhellige undfangelse, er det blevet til 5 studie albums, diverse split udgivelser, samt en live udgivelse. Med det sjette album ”To Fathom the Masters Grand Design”, som udkommer i 2019, kan Horned Almighty fejre 17 år med død, elendighed og dommedagshymner! Det nye album byder på det mest varierede materiale i bandets historie, dog uden at fornægte dets karakteristiske lyd og formel. Et konceptalbum om evidensen af ondskab, baseret på historisk fakta. Fra den menneskelige psyke til naturens kræfter, som er ubarmhjertig, uden anger og medfølelse.
Horned Almighty’s stil kan bedst beskrives som en blanding af det primitive fra Celtic Frost, agressionen fra Discharge og det ækle fra Autopsy – alt sammen indsmurt i råddenskaben af tidligt halvfemser black metal! Horned Almighty har bevist at de ikke er noget søndagskor på en scene og har spillet adskillige koncerter og på flere festivaller herhjemme, såsom Metal Royale, Metal Magic og Copenhell, United Metal Maniacs i Tyskland og været på europatour med Glorior Belli i 2011. Musikken er bevidst skrevet for at ødelægge alle grænser på en scene, knuse alle doktriner og regler med deres “Don’t give a shit” udgave af black metallens ækle kunst og som et bevis på alt hvad der er ekstremt!
Lotan:
Lotan bringer aggression tilbage i black metallen og har høstet stor ros for deres live optræden og for den voldsomme energi og rå professionalisme, der rammer publikum. Lotan leverer et show, der er nærværende og inddrager publikum.
Bandet mixer mesopotansk mystisk med spirituelle sataniske anekdoter og filosofiske budskaber om ligeværd, frihed og død. Alt dette bindes sammen med et mix af melodiøs black og traditionel rå black som hvis Rotting Christ og Marduk fik en horeunge.
Lotan har siden 2020 udgivet 2 EPer, et anmelderroste debutalbum i 23 og er allerede igang med at skrive opfølgeren til debuten.
Afdød:
Et døds metallisk jerngreb fra det mørkeste øvelokale i Slagelse. Med et væld af inspiration inden for metallens verden gør dette nye band på metalscenen deres bedste for at blæse publikum bagover. De unge gutter har spillet med andre danske navne som Plaguemace, Crocell, The vision ablaze, Black Tritonus og Wayward Dawn. De har også spillet på Copenhells Pre-event med Swartzheim. Derudover kan du blandt andet finde dem på Copenhagen metalfest 2023. Vi spår dem en stor fremtid!